miercuri, 22 august 2012

Liceu

Din păcate, în ultima vreme mi se pare mai relevant nu unde ai terminat facultatea/universitatea din România, ci unde ai terminat liceul. Cel care a făcut un liceu cu ştaif are toate şansele să fie cu o clasă peste unul care a făcut un liceu mai de pe coclauri, chiar dacă ultimul poate avea la facultate note la fel de bune sau mai bune decât primul.
Poate că una e să fii coleg de clasă cu olimpici (inter)naţionali şi alta e să nu. Poate că sunt de vină şi aceşti profesori din învăţământul secundar, semidocţi cu ifose intelectuale -la modă sau nu-, znobi şi znoabe, nefericiţi şi ne. Poate că fac pe intelectualii la clasă şi dau un oarecare lustru elevului care le suportă prezenţa. Cert e că unii elevi ies mai lustruiţi decât alţii şi aşa rămân; e un lustru pe care nu prea se pune praful. Căprarul de la catedră îşi ia uneori, probabil, treaba în serios, chiar şi când generalii dezertează.

Se luau foarte în serios şi altădată; am reţinut un citat aproximativ dintr-o carte care nu mi-a plăcut deloc, a lui Camil Petrescu. În versiunea mai exactă ar fi acesta: "...singurii care-şi fac cap de intelectual: cioc, privire distinsă, păr abundent şi buclat, sunt profesorii secundari din ţările balcanice, pe când, oriunde, adevăraţii savanţi nu sunt decât nişte simpli oameni de treabă, care nici o clipă nu s-au gândit să îmbrace uniforma intelectualităţii."

5 comentarii:

  1. Imi place cum ai croit asta, in special fraza cu caprarul si generalii. Cat despre Camil Petrescu, in liceu nu mi-a placut mai deloc, dar in ultima vreme s-a mai remarcat pozitiv cand si cand

    RăspundețiȘtergere
  2. Eu nu l-am citit pe Camil Petrescu, ci doar pe Cezar Petrescu cu a sa nemuritoare poveste, Fram ursul polar. Oare frigiderele Fram si-au luat numele de la ursul din carte sau invers?

    Am urmat un liceu cu pretentii din capitala si sunt mandru de asta. Am fost printre cei mai slabi din clasa, dar categoric nu i-am dat dreptate lui Ion Creanga care spunea: "Decat codas la oras, mai bine-n satul tau fruntas".

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Aproape sigur frigiderul şi-a luat numele de la ursul Fram, care a intrat în mitologia naţională. Suntem un popor cu nostalgii hiperboreene.
      Cum să nu îl citeşti pe Camil Petrescu, nu te-a obligat nimeni la "Ultima noapte"? Şi n-ai auzit de Doamna T ??

      Ștergere
    2. Nu am citit foarte multi scriitori care erau in programa pentru BAC. Ma limitam in a citi rezumatele operelor si tot felul de comentarii critice. Unde era cazul vedeam filmul, decat sa citesc cartea. De exemplu Morometii. La BAC am avut noroc. Sa-ti zic ce subiecte mi-au picat.
      Oral:
      1.paralela intre Luceafarul si Ryga Crypto & Lapona Enigel
      2.dubla drama din Apus de soare (Delavrancea)
      am luat 9,5

      Scris:
      1.Caracteristicile prozei fantastice Vasile Voiculescu
      2.comentariu Sara pe deal (Eminescu)
      am luat 8,25

      Mi-a placut mult literatura, dar chiar nu imi pierdeam timpul cu citit tot ce era in programa. Preferam sa citesc alte chestii.
      Tu ce subiecte ai avut la BAC? Dar Leonard?

      Ștergere
    3. Am practicat şi eu faza cu rezumatele, dar nu prea ţine. Trebuia să ai nişte fişe de lectură foarte bine făcute, pentru că profa te întreba tot felul de amănunte perfide şi se prindea că nu ai citit cartea. Fişele le făceau fetele de la uman şi circulau xeroxate.

      Ștergere