duminică, 8 aprilie 2012

De ce este cucul lugojean?


Când eram mic mă emoţiona nespus de mult cântecul „Cucule, pasăre sură”:

"Cucule, pasăre sură, cuc, cu-cu, 
Cucule, pasăre sură, cuc, cu-cu, 
Ce tot cânţi la noi pe şură 
Cuculeană lugojeană, cuc, cu-cu. 
Ce tot cânţi la noi pe şură 
Cuculeană lugojeană, cuc, cu-cu. 


Ori ţi-e foame, ori ţi-e sete, cuc, cu-cu, 
Ori ţi-e foame, ori ţi-e sete, cuc, cu-cu, 
Ori ţi-e dor de codrul verde 
Cuculeană lugojeană, cuc, cu-cu, 
Ori ţi-e dor de codrul verde 
Cuculeană lugojeană, cuc, cu-cu. 


 Nu mi-e foame, nici mi-e sete, cuc, cu-cu, 
Nu mi-e foame, nici mi-e sete, cuc, cu-cu, 
Ci mi-e dor de codrul verde 
Cuculeană lugojeană, cuc, cu-cu. 
Ci mi-e dor de codrul verde 
Cuculeană lugojeană, cuc, cu-cu." 



Uneori îmi dădeau lacrimile; când realizam cât de dor îi este cucului de codrul verde, mi se făcea dor şi mie. M-aş fi tot dus în codrul verde, pentru totdeauna.

Aveam o singură nelămurire: de ce se spune „cuculeană lugojană”? Era vorba de o cuculeană sau un cuc din oraşul Lugoj?
Oare toţi cucii sunt într-un fel lugojeni? Este Lugojul un fel de centru mondial al cucului, ori o patrie-mamă?





























Am fost de mai multe ori în Lugoj. Când se lasă seara, oraşul pare acoperit de aripa uriaşă a unui mare Cuc cosmic.


(sursa imaginilor este wikipedia)

2 comentarii:

  1. Cucul e un hoinar, n-are casa. Pe de alta parte, pana si Gengis Khan a infiintat orase.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E de fapt un dezrădăcinat care şi-a pierdut identitatea. Puiul de cuc crescut de pitulice se crede pitulice, toată viaţa lui.

      Ștergere