duminică, 7 aprilie 2013

Platitudine

"Mai demult și până la Thales, ba chiar și mai departe, pământul era ca un talger, plutind pe apele fluviului Okeanos, de susținere și înconjurare. În lumea homerică, cerul era de bronz sau de fier, sprijinit pe pământ de stâlpi, și ei de bronz sau de fier.”

(Gh. Vlăduțescu, ”Thales din Milet”; Ed. Paideia, 2001)

Când am pășit întâia oară pe Podul Minciunilor din Sibiu, am strigat ”Pământul e plat!”. Pe vremea aceea eram convins că Pământul e rotund (quasi-sferic, așa ceva); tocmai spusesem o minciună clară, iar podul ar fi trebuit să se prăbușească sub picioarele mele, conform legendei. Totuși, acea bunătate de monument architectural a rămas bine înfipt, la locul lui, putând fi văzut și azi ca atare.

Atunci mi-am pus problema că Pământul ar putea într-adevăr să fie plat, fapt cunoscut de înțelepții din vechime. Nu există nicio dovadă incontestabilă pentru faptul că e rotund.
A demonstra însă că Pământul este plat e o treabă mult mai grea. Așa încât m-am gândit să cer și ajutorul cititorilor. Cine poate arăta că Pământul este plat e invitat să își expună teoria aici, când vrea. Timp este. E vorba de un exercițiu al minții și o platitudine sublimă.


2 comentarii:

  1. Pamantul are si doua miscari, una de rotatie in jurul axei sale care dureaza aproximativ 24 de ore si una de revolutie in jurul soarelui care dureaza aproximatic 365,25 zile. Noi de aceea avem anul bisect din 4 in 4 ani. Soarele este o stea, dar fiind foarte aproape de pamant (parca 7 minute lumina) il vedem asa mare. Alta stea apropiata de noi e alpha centauri, la 4 ani lumina. Trebuia sa vorbesti putin si despre aceste aspecte importante.

    RăspundețiȘtergere
  2. Păi astea poți să le scrii și tu. Știu asta pentru că le-ai scris deja.

    RăspundețiȘtergere